Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The optimum supply of a wound-rotor synchronous machine with respect to maximum efficiency
Laštovička, Josef ; Cipín, Radoslav (oponent) ; Bárta, Jan (vedoucí práce)
The master's thesis deals with a literature review of electric motors suitable for the electric vehicle driveline, where the main focus is given to a wound-field synchronous machine. At first, there is a short description of machine construction and the working principle for each type of suitable electric machine. The advantages and disadvantages of using a specific machine as a traction drive are summarized, and an eventual example of use in today's electric car with basic machine specifications is given. In the next part, a more detailed focus is given to the wound-rotor synchronous machine and its use for electric vehicle drive. The second chapter deals with the modification of this machine type for traction applications. A machine capable of dual-mode operation is presented, followed by a discussion of non-contact current transfer to the rotor winding, and finally, the possibility of using a hairpin winding made of rectangular conductors is presented. The third part of the thesis deals with the mathematical description of the machine, including direct and quadrature axis equivalent circuits and an explanation of the vector diagram in motor mode. In the last two chapters of the thesis, a Python program is introduced to analyze the machine's operating characteristics. During the program build, an analysis methodology for this type of machine based on the provided data package was developed, and graphical dependencies of torque and efficiency on different input currents combinations were exported. The program also includes a function for finding the optimum current supply for the machine with respect to the maximum efficiency.
Výzkum a vývoj ložisek pro trakční motory
Prášilová, Alena ; Čermák, Jan (oponent) ; Vrbka, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem válečkového ložiska pro trakční motory a přípravku pro zkoušky životnosti navrženého ložiska. Na začátku práce je shrnut přehled současných trendů v konstrukci válečkových ložisek, na základě kterých bude vyhotoven konstrukční návrh válečkového ložiska. Součástí práce je i deformačně napjatostní analýza, která určí optimální sklon čel nákružků a optimální tvar modifikace oběžných drah kroužků hybridního ložiska. Na závěr budou vyhodnoceny zkoušky životnosti.
Model elektrické lokomotivy se stejnosměrným pohonem
Januška, Adam ; Červinka, Dalibor (oponent) ; Pazdera, Ivo (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá dvěma způsoby řízení otáček trakčních motorů na stejnosměrných lokomotivách. V této práci jsou popsány hlavní prvky silových obvodů dvou lokomotiv, které mají rozdílné řízení otáček motoru. Prvním typem řízení je odporové řízení, které je simulováno na lokomotivě řady E 499.2 (150). Tato regulaci je porovnávána s tyristorovým řízením na lokomotivě řady E 499.3 (163). V práci je dále odsimulován rozjezd těchto lokomotiv. Simulace probíhá v prostředí Simulink, který je nástavbou programu Matlab.
The optimum supply of a wound-rotor synchronous machine with respect to maximum efficiency
Laštovička, Josef ; Cipín, Radoslav (oponent) ; Bárta, Jan (vedoucí práce)
The master's thesis deals with a literature review of electric motors suitable for the electric vehicle driveline, where the main focus is given to a wound-field synchronous machine. At first, there is a short description of machine construction and the working principle for each type of suitable electric machine. The advantages and disadvantages of using a specific machine as a traction drive are summarized, and an eventual example of use in today's electric car with basic machine specifications is given. In the next part, a more detailed focus is given to the wound-rotor synchronous machine and its use for electric vehicle drive. The second chapter deals with the modification of this machine type for traction applications. A machine capable of dual-mode operation is presented, followed by a discussion of non-contact current transfer to the rotor winding, and finally, the possibility of using a hairpin winding made of rectangular conductors is presented. The third part of the thesis deals with the mathematical description of the machine, including direct and quadrature axis equivalent circuits and an explanation of the vector diagram in motor mode. In the last two chapters of the thesis, a Python program is introduced to analyze the machine's operating characteristics. During the program build, an analysis methodology for this type of machine based on the provided data package was developed, and graphical dependencies of torque and efficiency on different input currents combinations were exported. The program also includes a function for finding the optimum current supply for the machine with respect to the maximum efficiency.
Model elektrické lokomotivy se stejnosměrným pohonem
Januška, Adam ; Červinka, Dalibor (oponent) ; Pazdera, Ivo (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá dvěma způsoby řízení otáček trakčních motorů na stejnosměrných lokomotivách. V této práci jsou popsány hlavní prvky silových obvodů dvou lokomotiv, které mají rozdílné řízení otáček motoru. Prvním typem řízení je odporové řízení, které je simulováno na lokomotivě řady E 499.2 (150). Tato regulaci je porovnávána s tyristorovým řízením na lokomotivě řady E 499.3 (163). V práci je dále odsimulován rozjezd těchto lokomotiv. Simulace probíhá v prostředí Simulink, který je nástavbou programu Matlab.
Výzkum a vývoj ložisek pro trakční motory
Prášilová, Alena ; Čermák, Jan (oponent) ; Vrbka, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem válečkového ložiska pro trakční motory a přípravku pro zkoušky životnosti navrženého ložiska. Na začátku práce je shrnut přehled současných trendů v konstrukci válečkových ložisek, na základě kterých bude vyhotoven konstrukční návrh válečkového ložiska. Součástí práce je i deformačně napjatostní analýza, která určí optimální sklon čel nákružků a optimální tvar modifikace oběžných drah kroužků hybridního ložiska. Na závěr budou vyhodnoceny zkoušky životnosti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.